INFORMACJA DOTYCZACA ZGŁSZANIA NIEPRAWIDŁOWOŚCI W URZĘDZIE GMINY I MIASTA W GRÓJCU
Od 17 grudnia 2021r. zaczęła obowiązywać Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, która reguluje ochronę osób, które dokonują zgłoszeń nieprawidłowości i naruszeń tzw sygnalisty.
Główną przesłanką do uzyskania statusu sygnalisty jest to, że te informacje na temat naruszeń zostały pozyskane w kontekście związanym z pracą, czyli w sytuacji gdy osoba wykonuje bądź wykonywała w przeszłości jakieś działania na rzecz podmiotu, w którym doszło do naruszenia prawa czy naruszenia aktów wewnętrznych tego podmiotu.
Sygnalistą zatem mogą być takie osoby min jak:
pracownicy, byli pracownicy, osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej, samozatrudnieni, wspólnicy, stażyści, wykonawcy, podwykonawcy, dostawcy, osoby w trakcie rekrutacji.
Wynikającą z Dyrektywy ochronę stosuje się nie tylko do sygnalistów, ale także do osób, które ich wspierają, które można podzielić na 3 grupy:
Zgodnie z Dyrektywą dziedziny, których zgłaszane naruszenia mogą dotyczyć to m.in. zamówienia publiczne, kwestie finansowe i podatkowe, bezpieczeństwo produktów, bezpieczeństwo transportu, ochrona środowiska, ochrona konsumentów, ochrona danych osobowych.
Sygnalista w związku z dokonaniem zgłoszenia nie ponosi odpowiedzialności za naruszenie obowiązku poufności, zniesławienie, naruszenie praw autorskich, naruszenie tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych, oraz z tytułu roszczeń odszkodowawczych na podstawie prawa prywatnego, publicznego lub prawa pracy. Warunkiem jest jednak, żeby istniały uzasadnione podstawy by sądzić, że zgłoszenie jest niezbędne do ujawnienia naruszenia zgodnie z dyrektywą;
W celu stworzenia kompleksowej regulacji problematyki ujawniania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń i innych osób wspierających lub pomagających sygnaliście Burmistrz Gminy i Miasta Grójec w Urzędzie Gminy i Miasta w Grójcu wdrożył do stosowania Procedurę zgłaszania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń Zarządzenie Nr WO.0050.175.2021 z 15.12.2021r.
Procedura:
- umożliwia jawne, poufne lub anonimowe dokonywanie zgłoszeń,
- gwarantuje rzetelne, obiektywne i terminowe sprawdzanie zgłoszeń,
- zapewnia ochronę osób dokonujących zgłoszeń i osób z nimi związanych.
Wyznaczono osobę do przyjmowania i obsługi zgłoszeń, którą jest Katarzyna Szurgot – audytor wewnętrzny.
Zgłoszenia dokonywane mogą być poprzez dedykowane poufne kanały zgłoszeń funkcjonujące w Urzędzie, w szczególności:
w zaszyfrowanym pliku. Szyfr do pliku należy przekazać osobie wyznaczonej osobiście lub telefonicznie na nr tel 48 664 30 91 wew.300;
Oprócz wewnętrznego kanału zgłaszania nieprawidłowości , ustanowionego przez Burmistrza Gminy i Miasta Grójec, Dyrektywa przewiduje możliwość zgłaszania nieprawidłowości również dwoma innymi kanałami:
- zewnętrznym (do właściwego organu) , lub
- w drodze ujawnienia publicznego (w ostateczności, jeśli wcześniej dokonano zgłoszenia wewnętrznego lub zewnętrznego i nie zostały podjęte żadne działania).
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025