Działalność regulowana

Rejestr działalności regulowanej

Wpis do rejestru działalności regulowanej w  zakresie odbierania odpadów komunalnych

Karta Informacyjna

Informacja dla przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, znajdujących się na terenie gminy Grójec.

Zgodnie z art. 9b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. Nr z 2021 r. poz. 888 ze zm.) działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. prawo przedsiębiorców (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 162 ).
Burmistrz Gminy i Miasta Grójec jest organem właściwym do dokonania wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Grójec.

Podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do spełnienia wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Termin i sposób załatwienia sprawy:
Dokonanie wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości następuje w terminie 7 dni od dnia wpływu kompletnego wniosku wraz z wymaganymi załącznikami.

Jeżeli organ nie dokona wpisu w ww. terminie, a od dnia wpływu wniosku do organu upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania.

Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w rejestrze. Organ dokonując wpisu do rejestru, nadaje przedsiębiorcy numer rejestrowy oraz wydaje z urzędu zaświadczenie o dokonaniu wpisu do rejestru.

Wymagane wnioski i dokumenty:

  • wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości  powinien zawierać:

-firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy;

-numer identyfikacji podatkowej (NIP);

-określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych (kody)

  • oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zawierające:
    - firmę (nazwę przedsiębiorcy), oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy'
    - oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia,
    - podpis przedsiębiorcy lub osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji,
  • pełnomocnictwo w oryginale lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa w przypadku występowania przez pełnomocnika;
  • potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej.

W/w dokumenty składamy w :

Urzędzie Gminy i Miasta Grójec                                                                                         

Ul. Piłsudskiego 47, 05-600 Grójec   

W przypadku zmiany danych wpisanych do rejestru przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu w rejestrze w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana tych danych

Burmistrz  wykreśla przedsiębiorcę z rejestru na jego wniosek.

Wykreślenie z rejestru z urzędu następuje w następujących przypadkach:

  • po uzyskaniu informacji o zgonie przedsiębiorcy lub po uzyskaniu informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo z Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy;
  • gdy wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem;
  • gdy stwierdzono trwałe zaprzestanie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej na terenie Gminy i Miasta Grójec;
  • gdy stwierdzono, że przedsiębiorca po raz drugi przekazuje zmieszane odpady komunalne lub odpady zielone do instalacji innych niż regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych, z zastrzeżeniem art. 9e ust. 1a-1c oraz art. 9l ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
  • w przypadku wydania decyzji o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem.

 Burmistrz miasta wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem , w przypadkach, gdy:

  • przedsiębiorca złożył oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania przedmiotowej działalności, niezgodne ze stanem faktycznym,
  • przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez organ terminie ,
  • organ stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych do wykonywania działalności regulowanej przez przedsiębiorcę;

W przypadku zakończenia działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany złożyć Burmistrzowi Gminy i Miasta, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, wniosek o wykreślenie z rejestru

Zgodnie z art. 9n ust. 6   ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z 13 września 1996r.podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do sporządzania rocznych sprawozdań. Sprawozdanie jest przekazywane Burmistrzowi Gminy i Miasta za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w terminie do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy .

Podmiot, który w danym roku nie odbierał na terenie Gminy i Miasta Grójec odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przekazuje Burmistrzowi Gminy i Miasta w terminie do dnia 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy, sprawozdanie zerowe.

Sprawozdanie roczne przekazywane jest w terminie do 31 stycznia.

Niezłożenie ww. sprawozdania w ustawowym terminie skutkuje nałożeniem kary pieniężnej zgodnie z art. 9x ust.1 pkt 5  ww. ustawy.

Opłaty:
Opłata skarbowa:

  • 50 zł – opłata skarbowa za wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (nie wnosi się dodatkowej opłaty za wydanie zaświadczenia o wpisaniu do rejestru).
  • 25 zł – opłata skarbowa za zmianę wpisu do rejestru działalności regulowanej, dotyczącej rozszerzenia zakresu działalności objętej wpisem (tj. 50 % stawki określonej od wpisu).
  • 17 zł – opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o dokonaniu zmian danych zawartych w rejestrze oraz opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia potwierdzającego dane zawarte w rejestrze.
  • 17 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia – od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury).

 Opłatę skarbową można dokonać przelewem lub przekazem na konto :

Urzędu  Gminy i Miasta Grójec ul. Piłsudskiego 47 05-600 Grójec

Nr  64 1240 5703 1111 0000 4901 3690 

Opłata skarbowa podlega zwrotowi, jeżeli mimo zapłacenia opłaty nie dokonano wpisu do rejestru działalności regulowanej. Zwrot opłaty skarbowej następuje na pisemny wniosek.

Opłatę skarbową należy wnieść z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty, tj. z chwilą złożenia wniosku.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
  • Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów ;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Wydział odpowiedzialny za załatwienie sprawy

Wydział Gospodarki Odpadami – Naczelnik Wydziału: Małgorzata Dworakowska
Szczegółowe informacje: Małgorzata Dworakowska
ul. Mszczonowska 23, 05-600 Grójec
tel: 48 679 48 4.

Załączniki

  • wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej  
  • oświadczenie RDR
  • wniosek o wyrejestrowanie z rejestru działalności regulowanej
  • Wykaz przedsiębiorstw wpisanych do RDR

Załączniki

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Wydział Gospodarki Odpadami
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 21 stycznia 2022 09:00
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Dworakowska
Ilość wyświetleń: 755
06 kwietnia 2023 20:40 (Rafał Markiewicz) - Dodanie załącznika [rejestr_dzialalnosci_regulowanej.pdf] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
06 kwietnia 2023 20:40 (Rafał Markiewicz) - Usunięcie załącznika [wykaz_podmiotow_wpisanych_do_rejestru_dzialalnosci.pdf] z dokumentu. (Dokument opublikowany)
01 grudnia 2022 14:48 (Rafał Markiewicz) - Usunięcie załącznika [rdr_przedsiebiorstw_odzyskany.pdf] z dokumentu. (Dokument opublikowany)