Wydanie dowodu osobistego

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Od 7 listopada 2021 r. dowody osobiste zawierają odciski palców oraz podpis posiadacza dowodu osobistego. Dzięki temu dowody osobiste są bardziej bezpieczne. Nowy dowód posiada wszystkie dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – potwierdza Twoją tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży.
Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane mogą używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami.

Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.
Odciski palców nie są pobierane od:
- dzieci poniżej 12. roku życia
- osób, od których pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
Natomiast jeżeli pobranie odcisków palców jest tylko chwilowo niemożliwe (np. z powodów medycznych), wtedy wydawany jest dowód osobisty bez odcisków palców - ważny 12 miesięcy.

Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12 r. życia. Podpisu nie będzie w dowodzie osoby, która nie może złożyć podpisu.

 

OKRES WAŻNOŚCI DOWODU OSOBISTEGO


Wydawane od 7 listopada 2021 r. dowody osobiste są ważne przez:
•         10 lat – dla osób od 12 r. życia,
•         5 lat – dla osób do 12 r. życia,
•         12 miesięcy – dla osób, od których chwilowo nie można pobrać odcisków palców.

 

ZŁOŻENIE WNIOSKU O WYDANIE DOWODU


Osobiście w siedzibie organu gminy:
Nie musisz przygotowywać żadnego papierowego wniosku. Przygotujemy Twój wniosek w systemie na podstawie danych, które posiadasz oraz danych z rejestru PESEL. Przy składaniu wniosku pobierzemy od Ciebie odciski palców i podpis (dotyczy osób, które ukończyły 12. rok życia). 
Pamiętaj, że dzieci, które ukończyły 5 rok życia muszą być obecne w urzędzie podczas składania wniosku o dowód dla nich. 

Przez internet:
Jeśli złożyłeś/złożyłaś wniosek o wydanie dowodu przez internet, musisz uzupełnić go w urzędzie w ciągu 30 dni o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. Po tym terminie twój wniosek nie zostanie zrealizowany (pozostanie bez rozpoznania).Potrzebny będzie Ci ważny polski dowód osobisty lub ważny polski paszport. Jeżeli jednak fotografia, którą załączyłeś/załączyłaś do wniosku elektronicznego nie spełnia wymogów określonych prawem, urzędnik poprosi Cię o przedstawienie innej, poprawnej fotografii.

Uwaga! Jeśli nie możesz złożyć wniosku o wydanie dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, zawiadom o tym organ gminy. Po uprawdopodobnieniu przez Ciebie takiej sytuacji, pracownik urzędu przy pomocy stacji mobilnej przyjmie od Ciebie wniosek, pobierze odciski palców i wzór podpisu w miejscu, w którym przebywasz, np. w szpitalu.

 

WYMAGANE DOKUMENTY:

 

1.    Kolorowa fotografia

Fotografia nie może być wykonana wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku!
Format zdjęcia:
•         jeśli składasz wniosek w urzędzie – dołącz kolorowe zdjęcie na papierze w formacie 35 mm x 45 mm (szerokość x wysokość),
•         jeśli składasz wniosek przez internet – dołącz kolorowe zdjęcie w formie elektronicznej o rozdzielczości minimalnej 492 x 633 piksele i wielkości maksymalnej do 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 mm x 45 mm (szerokość x wysokość)
Zdjęcie musi przedstawiać Twój aktualny wizerunek w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, na jasnym, jednolitym tle.

Fotografia musi mieć dobrą ostrość i równomierne oświetlenie. Kolor skóry musi być odwzorowany w naturalny sposób.
Zdjęcie musi obejmować wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% powierzchni fotografii.
Na zdjęciu musisz patrzeć na wprost i mieć naturalny wyraz twarzy. Usta muszą być zamknięte. Twarz nie może być przysłonięta włosami, a brwi, oczy i źrenice muszą być widoczne (nie mogą nachodzić na nie ramki okularów). Wymogi te nie muszą być spełnione, jeżeli nie pozwala na to Twój stan zdrowia.
Na fotografii nie możesz mieć nakrycia głowy, chyba że nosisz je zgodnie z zasadami swojego wyznania. Wówczas musisz dołączyć do wniosku zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej. Nakrycie głowy możesz mieć także w przypadku, gdy uprawdopodobnisz, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.
Jeśli na zdjęciu musisz być przedstawiany / przedstawiana w okularach z ciemnymi szkłami, konieczne będzie okazanie orzeczenia o niepełnosprawności z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.

Fotografia dziecka, które nie ukończyło 5. roku życia, nie musi spełniać wymogów dot. naturalnego wyrazu twarzy, patrzenia na wprost oraz widocznych oczu i źrenic. Pozostałe wymogi muszą być jednak spełnione.

Poniżej link z ogólnymi wymogami dotyczących fotografii do dowodu osobistego:
https://www.gov.pl/web/gov/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu

 

2.    Ważny polski dowód osobisty lub ważny polski paszport.


Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeśli Twój dowód osobisty stracił już ważność albo został on utracony lub uszkodzony, a posiadasz ważny paszport, urzędnik poprosi Cię o jego przedstawienie (informację o tym, czy masz ważny paszport urzędnik zobaczy w rejestrze PESEL). Bez niego nie będzie możliwe procedowanie wniosku. Jeżeli nie posiadasz ważnego dowodu osobistego lub ważnego paszportu, weź ze sobą dotychczasowy dowód osobisty, który utracił ważność, a w przypadku jego braku inny dokument ze zdjęciem.
•    Jeśli składasz wniosek dla dziecka, potrzebny będzie Twój ważny dowód osobisty lub ważny paszport, a dodatkowo także ważny dowód osobisty lub ważny paszport dziecka (jeśli taki posiada).
•    Jeśli składasz wniosek dla podopiecznego, potrzebny będzie Twój ważny dowód osobisty lub ważny paszport, a dodatkowo także ważny dowód osobisty lub ważny paszport podopiecznego oraz dokument, który potwierdzi, że jesteś kuratorem lub opiekunem.
•    Jeśli nabyłeś (nabyłaś) obywatelstwo polskie i ubiegasz się o pierwszy dowód osobisty, potrzebna będzie decyzja o nabyciu obywatelstwa, dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość (np. dotychczasowa karta pobytu). 
•    Jeśli dane dotyczące Twojego obywatelstwa będą budzić wątpliwości (np. gdy od dłuższego czasu nie miałeś/nie miałaś ważnego polskiego dowodu osobistego i ważnego polskiego paszportu), urzędnik może poprosić Cię o przedstawienie dokumentu potwierdzającego posiadanie obywatelstwa polskiego. Poinstruuje Cię wówczas jak taki dokument uzyskać.


Uwaga: Tożsamości nie możesz potwierdzić mDowodem z aplikacji mObywatel!

 

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Gminy i Miasta Grójec ul. Józefa Piłsudskiego 47, Wydział Spraw Obywatelskich, parter - pokój nr 13 tel. 48 664 30 91 wew. 53

 

W DNIACH 13.01.2025 R. - 31.03.2025 R. OBSŁUGA INTERESANTÓW W SPRAWIE DOWODÓW OSOBISTYCH ODBYWAĆ SIĘ BĘDZIE W GODZINACH:
PONIEDZIAŁEK - WTOREK 8:30-15:00
ŚRODA - PIĄTEK 7:30-14:00

Za utrudnienia przepraszamy. 

tel. 48 664 30 91 wew. 53

Opłaty

Usługa jest bezpłatna.

Termin i sposób załatwienia

Dowód osobisty będzie gotowy do odbioru w ciągu 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin wydania dokumentu może zostać przedłużony. Poinformujemy Cię o tym.
Jeśli podczas składania wniosku dla siebie wyraziłeś/aś zgodę na przekazanie swoich danych do Rejestru Danych Kontaktowych, otrzymasz smsa lub wiadomość e-mail, gdy Twój dowód będzie gotowy do odbioru.
Jeśli składałeś/składałaś wniosek dla dziecka lub podopiecznego lub nie podałeś swoich danych do Rejestru Danych Kontaktowych, status wniosku możesz sprawdzić za pomocą e-usługi na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-czy-dowod-osobisty-jest-gotowy, wpisując numer wniosku z potwierdzenia otrzymanego przy składaniu wniosku.

 

ODBIÓR DOWODU OSOBISTEGO


Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.


Osoba odbierająca nowy dowód osobisty przedkłada dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata, w takim przypadku przedkłada posiadany ważny paszport. Jeśli nie masz takiego dokumentu, zabierz ze sobą inny dokument, w którym jest fotografia - w celu potwierdzenia Twojej tożsamości.


Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby. Wyjątek stanowi osoba, która nie ukończyła 5 r.ż. albo nie posiada zdolności do czynności prawnych i była obecna przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego.


Wymagana jest obecność dziecka, które ukończyło 5 r.ż.  jeżeli wniosek został złożony drogą elektroniczną.


Dziecko powyżej 12. roku życia, od którego pobraliśmy odciski palców przy składaniu wniosku, musi być obecne przy odbiorze (w celu weryfikacji odcisków).


Przy odbiorze dowodu osobistego w siedzibie organu,  lub w późniejszym czasie – w dowolnym organie gminy, posiadacz dowodu posiadający pełną lub częściową zdolność do czynności prawnych, może ustalić kody dla certyfikatów zawartych w dowodzie.


Posiadacz dowodu osobistego może w każdym czasie dokonać zmiany ustalonych kodów w dowolnym organie gminy lub przy użyciu odpowiedniej aplikacji.


Przy odbiorze dowodu osobistego posiadacz dowodu osobistego otrzymuje kod odblokowujący (PUK), za pomocą którego może odblokować certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, w przypadku jego zablokowania.


Cudzoziemiec, przy odbiorze dowodu osobistego w związku z nabyciem obywatelstwa polskiego, zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium RP.


Jeśli ze względu na zły stan zdrowia lub inny ważny powód, przyjęliśmy wniosek poza urzędem (np. w Twoim domu, szpitalu), dowód może odebrać za Ciebie pełnomocnik lub dostarczymy Ci go do domu.

Podstawa prawna

1.    Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
2.    Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 grudnia 2023r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty,       uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
3.    Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.

Inne informacje

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 października 2021 11:03
Dokument wprowadzony do BIP przez: Redaktor Ugim
Ilość wyświetleń: 1051
10 stycznia 2025 08:35 (Michał Bogucki) - Aktualizacja danych sprawy.
10 stycznia 2025 08:30 (Michał Bogucki) - Aktualizacja danych sprawy.
10 stycznia 2025 08:30 (Michał Bogucki) - Aktualizacja danych sprawy.